چرا باید از مدل سازی سه بعدی استفاده کنیم؟
استفاده از ابزار مناسب میتواند کار پیش رو را تا حد قابلتوجهی آسانتر کند.
طراحی سهبعدی ابزاری مناسب، بهروز و با عملکردی عالی و قابلفهم برای همه اقشار با هر سطح دانشی است.
استفاده از مدلسازی و رندرینگ سهبعدی واقعگرایانه، ضمن نمایش نقاط ضعف و قوت معماری یا محصول شما، با پیشگیری از خطاهای بیبازگشت، در هزینههای شما صرفهجویی میکند.
اگر شما مالک یک کارخانه تولیدی و یا یک طراح کانسپت محصولات هستید، بهخوبی ارزش بررسی مدل سه بعدی پیش ساخته محصول و طرح نهایی را با متریال و تناسبات دقیق و واقعی میدانید.
همکاری
خدمات مدل سازی و رندر 3 بعدی صنعتی
- خدمات رندرینگ
- اصلاح حجم فایل ها(برای پروژه های بزرگ)
- نورپردازی و اصلاح آن ها
- مدلسازی احجام و محصولات
- ساخت متریال و تکسچر فیزیکال و واقع گرایانه
- رندر انیمیشن معماری، طراحی داخلی، فضای سبز و صنعتی با کیفیت جهانی
- رندر در ابعاد بسیار بزرگ در ابعاد بنری مناسب برای چاپ
- …
همکاری
پرسش های پرتکرار مدلسازی سه بعدی
3D Modeling مخفف three-dimensional modeling به معنای مدل سازی سه بعدی است.
در مدل سازی سه بعدی هنرمندان با تعریف نقاطی در فضای سه بعدی (بجای سطح دو بعدی) و اتصال این نقاط به هم سطوحی را به وجود میآورند که موضوع مورد نظر در دنیای واقعی را تداعی میکند.
برای این منظور از نرم افزارهای مهندسی مختلفی بسته به نیاز کارفرما استفاده میشود.
از مشهورترین این نرم افزارهای 3DS Max, Maya, AutoCAD, Solid Works, SketchUp, Cinema 4D هستند.
از مدل سازی سه بعدی معمولاً برای امور شبیه سازی محصول یا طرح پروتوتایپ تولید نشده برای رفع ایرادات احتمالی قبل از تولید استفاده میشود.
ضمن اینکه مدل سازی سه بعدی بهترین و کارآمدترین روش برای ارائه نماهایی از محصول و یا سازه مورد نظر برای امور تبلیغاتی است.
اگر شما یک طراح یا مالک یک کارخانه تولیدی باشید به خوبی هزینههای کلان خطاهای بی بازگشت و جبران ناپذیر طراحی یا محصول نهایی را می دانید.
مدلسازی و رندرینگ سه بعدی با ارائه طرح و محصول نهایی به صورت واقع گرایانه همچون دنیای واقعی شما را برای بهبود مزایای طرح و رفع ایرادات احتمالی محصول همراهی میکند.
در واقع مدل سازی سه بعدی همچون بیمهای ارزان ولی بسیار کار آمد برای خدمت یا محصول نهایی شما است.
هدف شما تبلیغات برای محصول، طرح باشد یا بررسی مزایا و معایب آن، فرق چندانی نخواهد کرد.
فقط در صورت موجود بودن محصول توصیه میشود برای نتیجه نهایی بهتر یک نمونه آن را در اختیار رندرجت قرار دهید.
مراحل روش سفارش مدل سازی و رندرینگ سه بعدی:
- ارائه طرح دستی یا نرم افزاری محصول یا فضای معماری به رندرجت
- پیش پرداخت 50 درصد توافق انجام شده طراحی به رندرجت
- مدل سازی سه بعدی نرم افزاری
- ارائه اسکرین شات و ارسال به کارفرما جهت تأیید برای صحیح بودن مدل
- تکسچرینگ و نورپردازی برای رندر نهایی
- ارائه رندر درفت با واترمارک (نشان رندرجت به روی تمامی تصویر) به کارفرما
- تأییدیه کارفرما برای نهایی بودن مدل و رندرینگ
- تنظیمات مورد نیاز کارفرما برای خروجی نهایی تصویر یا ویدیو توسط رندرجت
- رندر یا رندهای نهایی
- ارسال رندر نهایی با واترمارک (نشان رندرجت به روی تمامی تصویر) رندرجت برای جلب اعتماد کارفرما برای انجام شدن کامل پروژه
- تسویه نهایی حق الزحمه طراحی و مدلسازی
- ارسال رندرها به صورت الکترونیک به کارفرما
اولویت رندرجت برای رندر پروژه های صنعتی و معماری نرم افزار 3DS Max است. بنابراین ارایه فایل های مدل شده قبلی شما در نرم افزارها و فرمت ها دیگر جدای از صرف هزینه و زمان بیشتر برای رندرینگ، ممکن است نتیجه صحیحی نداشته باشند.
دلیل این موضوع استفاده از نرم افزارهای مختلف و نسخه های مختلف آنها و گاهی تفسیر غلط و یا ناقص فایل ها توسط نرم افزار مقصد برای رندرینگ است.
پس خواهشند هستیم فایل ها و پروژه های از پیش مدل شده خود را در قالب فایل .max در اختیار رندرجت قرار دهید.
ممکن است پروژه شما شامل proxy, texture و منابع خارجی دیگری باشد که در سیستم شما باشند. بنابراین صرف ارسال فایل .max به رندرجت ممکن است با خطاهایی برای بافت ها و مدل های احتمالی xref و proxy روبرو شود.
برای این منظور لطفا پس از import و attach کردن فایل های مدل شده و یا cad دو بعدی و بافت دهی احتمالی، از منوی File در نرم افزار 3DS Max گزینه Archive را انتخاب کنید و مسیری را انتخاب کنید. نرم افزار یک فایل .zip با تمامی منابع مورد نیاز به همراه فایل .max آماده می کند.
سپس فایل .zip ساخته شده را در صورت داشتن حجمی بیش از 10MB حتما از طریق بار گذاری در Google Drive و ارسال لینک دانلود در اختیار رندرجت قرار دهید.
مدل سازی و رندرینگ سه بعدی نیز همانند تمامی امور حرفهای و مهندسی دارای اصطلاحاتی است که دانستن آنها میتواند شما را به عنوان کارفرما (سفارش دهنده) برای درخواست درست از طراح یاری کند.
در این زمینه هزاران اصطلاح وجود دارد که ما فقط قصد معرفی اصلیترین آنها برای شما کارفرمای محترم را داریم.
مدل سازی سه بعدی (3D Modeling)
ساخت مدل نرم افزاری از طرح یا محصول شما در محیط نرم افزاری که امکان بررسی آن از تمامی زوایا با جزییات وجود داشته باشد.
تکسچرینگ (Texturing)
تکسچرینگ به الصاق تصاویر محصول مانند لیبل ها و نوشتههای آن به مدل سه بعدی گفته میشود.
متریال (Material)
متریال دهی در واقع همان بافت، میزان زبری با نرمی، شفافیت، براق بودن یا کدر بودن و … اجسام است که در دنیای نرم افزاری برای هر چه شبیهتر بودن مدل سه بعدی به محصول و فضا به اجسام نرم افزاری نسبت داده میشود.
رندرینگ سه بعدی (3D Rendering)
به پروسه (پردازش نرم افزاری) تبدیل مدل سه بعدی به تصویر تک فریم قابل چاپ یا تهیه ویدیو، رندرینگ سه بعدی می گوییم.
نورپردازی (Lighting)
محیط نرم افزار سه بعدی همچون دنیای واقعی برای هر چه بهتر به نمایش گذاشتن محصول و یا فضای معماری به نورهای صحیح و اصولی نیاز دارد.
موتور رندر (Render Engine)
روشهای گوناگونی برای ارائه نتیجه نهایی رندرینگ وجود دارد که هر یک مزایا و معایبی دارند.
استفاده از موتور رندر از سوی طراح، بنا به نوع سفارش کارفرما انتخاب میشود.
از مشهورترین موتورهای رندرینگ Vray, MentalRay,iRay,Maxwell,Octane را میتوان نام برد.
انیمیشن سه بعدی (3D Animation)
گاهی برای نشان دادن عملکرد یک دستگاه نیاز به نمایش و ارائه رندرها در قالب ویدیو است. این ویدیو میتواند از حرکت دوربین در یک فضای معماری و طراحی داخلی و یا حرکت اجزای یک محصول صنعتی برای نمایش عملکرد آن باشد.
انیمیشن سه بعدی محصولات گاهی به صورت حرکت چرخشی دوربین به دور تا دور محصول ارائه میشود که به آن انیمیشن 360 درجه می گوییم.
رندر درفت یا رندر پیش نمایش (ِ Draft Render)
پروسه رندرینگ بسته به جزییات کار و ابعاد تصویر نهایی بسیار زمان بر است. این پردازش توسط سرورهای قدرتمند و گران قیمتی انجام میشود، که به زمان و هزینه زیادی احتیاج دارد.
بنابراین معمولاً برای تأییدیه گرفتن از کارفرما و اصلاحات حین مدل سازی (شبیه سازی نرم افزاری)، از ارائه رندرهای پیش نویس یا درفت رندرهای استفاده میشود.
این رندها با کیفیتی کمتر و ابعادی کوچکتر از رندر نهایی ارائه میشوند.